onsdag 30 december 2015

Panama

Efter att vi kommit i land i Panama spenderade vi knappa två veckor i landet, uppdelat på tre väldigt olika platser som vi tänkte berätta lite mer om.

Panama City
Vi började i Panama City där vi första kvällen blev bjudna på pizza av vår kapten som flyttade in på samma hostel som oss. Då fick vi se den äldre delen av staden som var väldigt fin, samt en lång kaj med utsikt över hela skylinen efter att solen hade gått ner! Väldigt vackert. Dagen därpå åkte vi och gjorde det obligatoriska besöket vid Panamakanalen . För att se kanalen åkte vi till Miraflores Locks där de har byggt upp ungefär som ett museum om kanalens historia i anslutning till kanalen. Det är ett av de få ställen där man kan se både kanalen och slussarna in action samtidigt. Väl inne hade de modeller, bilder, filmer och massor av fakta om kanalen och hur den fungerar. Kul, intressant och coolt, men dyrt inträde (15$ om man inte var medborgare i Panama) för att få se en kanal tyckte vi... Men efter ett par dagar var vi trötta på storstaden Panama City och åkte vidare!

Santa Catalina
Nästa stopp i Panama var Santa Catalina, där det äntligen blev dags för lite surf! Vi tog bussen dit utan att ha bokat boende för natten, så när vi kom fram ungefär vid solnedgången fick vi knata runt mellan olika hostel och fråga om de hade lediga rum. Efter tio timmar på tre olika bussar var vi rätt så trötta, så som tur var är Santa Catalina ett litet ställe så det gick snabbt och smidigt. Vi stannade fyra dagar som tillbringades på stranden och Mattias tog sin första våg på surfbrädan.

Boquete
När vi efter några dagar tankat upp med lite sol och bad begav vi oss upp på lite högra höjd, närmare bestämt till den lilla bergsstaden Boquete. Även hit var resan lång och krånglig, men väl värd besväret. Boquete visade sig vara en himla mysig liten stad nära till många olika vandringsleder, vattenfall och Panamas högsta vulkan. Vi vandrade oss genom dagarna och tog det i övrigt väldigt lugnt. Under tiden vi var där blev det i övrigt klart att vi till våren kommer flytta till Göteborg, eftersom Indra kom in på psykologlinjen där.

Trots att vi inte hann se särskilt mycket av Panama, tyckte vi mycket om landet och skulle gärna åka tillbaka och se mer. En sak att tänka på när man besöker landet är dock att busskonmunikationerna är ganska krångliga och ska man ta sig en längre sträcka får man vara beredd på många byten (om man åker med lokala bussar). Men allt som allt rekommenderar vi helt klart Panama!